Wrzesień
Treści programowe:
Ja
Informacje o sobie
- podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów
- podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, pojazdu itp.
Emocje, radzenie sobie z nimi
- nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.)
- wyrażanie emocji w naturalnych sytuacjach, np.: rozstawania się z rodzicami, przegranej w grze itp.;
Rozwój fizyczny
Nasze ciało
- rysowanie swojej postaci
- nazywanie części ciała
- porównywanie swojego wyglądu z wyglądem kolegów i koleżanek
Higiena ciała i otoczenia
- częste przebywanie na świeżym powietrzu we wszystkich porach roku
- przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- przyjmowanie poprawnej postawy podczas wykonywania różnych czynności
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: bieżnych, orientacyjno-porządkowych, ze śpiewem
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie osób po głosie
Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu
- różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela lub kolegów
Słownictwo
- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
- nauka krótkich piosenek (forma AB)
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- tanecznych
- przy akompaniamencie instrumentu,
- integracyjnych
Tydzień I – To jestem ja
- Oto ja
- Podobny do mamy, podobny do taty
- Wspomnienia z wakacji
- Moje ciał, moje zmysły
- Moje emocje
Tydzień II – Moja grupa
- Moja sala
- Lewa, prawa
- Dziękuje, proszę, przepraszam
- Kodeks przedszkolaka
- Zasady przedszkolaka
Tydzień III – Moja droga do przedszkola
- Na skrzyżowaniu
- Wszędzie są koła
- Ruch uliczny
- Znaki drogowe
- Przejście dla pieszych
Tydzień IV
- W parku
- Jesienna wyprawa
- Idzie jesień poprzez świat
- Liczymy grzyby
- Gdzie jesteś, jesieni?
Spotkanie z Policjantem
Spotkanie z dzielnymi strażakami
Październik – treści programowe
Tydzień I
Idzie jesień …przez ogród i sad
- Rozpoznajemy owoce
- Dzień z kwadratami
- Liczymy owoce
- Idą, idą witaminki
- Skarby ze spiżarni
Tydzień II
Idzie jesień… do zwierząt
- Beztroska wiewióreczka
- Spiżarnia wiewiórki
- Pan jeż
- Leśne głosy i odgłosy
- Kto odlatuje, kto zostaje?
Tydzień III
Co z czego otrzymujemy
- Piasek i glina
- Z czego otrzymujemy chleb?
- Biały serek
- Skąd mamy wełnę?
- Drewniany papier
Tydzień IV
Idzie jesień z deszczem
- Kap, kap, kap
- Prostokąt parzy
- Tęczowy parasol
- Jak powstają chmury, deszcz
- Co się dzieje z kropelką deszczu
Warsztaty dla dzieci – egzotyczne zwierzęta
LISTOPAD
Z wizytą na straganie
Treści programowe – listopad
Tydzień I
Moja rodzina
- Mama i tata
- Cztery kwiaty dla mamy
- Moja mama
- Jaka jest mama? Jaki jest tata?
- Wywiad z babcią i dziadkiem
Tydzień II
Mój dom
- Domy i domki
- Rodzinna szafa Olka i Ady
- Namaluję wielki dom
- Moje domowe zwierzątka
- Elektryczny sen Ady
Tydzień III
Moje prawa i obowiązki
- Mam prawa i obowiązki
- Poznajemy trójkąt
- Impresja plastyczna na temat praw
- Wokół praw dziecka
- Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
Tydzień IV
Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- Piramida zdrowia
- Dbamy o czystość
- Uśmiechnij się do sera
- Kiedy idziemy do lekarza?
- Zębowa przygoda
Treści programowe– Grudzień
Tydzień I
Jak wyglądał lat przed milionami lat?
- Wegetozaur
- Liczymy dinozaury
- Dinozaur w szafie
- Węglowa rodzina
- Odwiedził nas Mikołaj
Tydzień II
Idzie zima ze śniegiem
- To już zima
- Dni tygodnia
- Zimowy krajobraz
- Jaki jest śnieg?
- Bezpieczne zabawy na śniegu
Tydzień III
- Choinka zielona
- Symbole Świąt Bożego Narodzenia
- Zimowe święta
- Wigilijny dzień
- Świąteczne życzenia
Treści programowe – styczeń
Tydzień I
Mijają dni , miesiące, lata
- Postanowienia noworoczne
- Dwanaście miesięcy
- Drzewo w czterech porach roku
- Kalendarz obserwacji przyrodniczych
- Pląsające miesiące
Tydzień II
Zima i zwierzęta
- Ptaki zimą
- Ile ptaków jest w karmniku?
- Ptasi bar
- Ptaki z figur
- Las zimą
Tydzień III
Babcia i dziadek
- Dziadek z brodą
- Karnawał z babcią i dziadkiem
- Wesoła para
- Życzenia dla babci i dziadka
- Bal z babcią i dziadkiem
Treści programowe – luty
Tydzień I
Baśnie, bajki, bajeczki
- Stare baśnie
- Nasi ulubieńcy
- Kapelusz czarodzieja, kapelusz dla wróżki
- Wokół baśni Śnieżka
- Śpiąca królewna
Tydzień II
Muzyka wokół nas
- Wykonujemy instrumenty
- Liczymy instrumenty
- Czarodziejski koncert
- Malowanie nastroju utworu muzycznego
- Muzyka jest wszędzie
Tydzień III
Nie jesteśmy sami w kosmosie
- P jak planety
- 10 ufoludków
- Obrazek o kosmosie
- Dzień kosmosu
- Mikołaj Kopernik
Treści programowe – marzec
Tydzień I
Zwierzęta z dżungli i sawanny
- Młody nosorożec
- Żyrafy i lwy
- Pan lew
- Zwierzęta w zoo
- Jak żyrafa myje szyję?
Tydzień II
Zwierzęta naszych pól i lasów
- Kto to jest Ktosiek?
- Kto szybko, kto powoli?
- Zające
- Z pola, z łąki czy z lasu ?
- Pożyteczne zwierzęta
Tydzień III
Marcowa pogoda
- W marcu jak w garncu
- Zmienna pogoda
- Marcowi przyjaciela
- Kalendarz pogody
- Znaczenie wody w życiu człowieka
Tydzień IV
Wiosenne przebudzenie
- Kolory wiosny
- Wiosna na łące
- Pierwszy motyl
- Powitanie wiosny
- Poszukiwanie oznak wiosny
Treści programowe – kwiecień
Tydzień I
Wiosenne powroty
- Gdzie budować gniazdo?
- Zadania o ptakach
- Wołanie wiosny
- Powroty ptaków
- Sąsiad szpak
Tydzień II
Wielkanoc
- Gipsowe pisanki
- Liczenie pisanek
- Koszyczek dobrych życzeń
- Potrawy z jajek
- Śmingus, dyngus
Tydzień III
Wiosna na wsi
- Uparty kogut
- Tyle stóp, tyle kroków
- Na podwórku
- Makieta wiejskiego podwórka
- Wiosenne prace na wsi
Tydzień IV
Dbamy o przyrodę
- Strażnicy przyrody
- Jak dbać o przyroda.
- Ochroń przyrodę
- Hodowla hiacyntów
- Lis i lornetka
Wycieczka do NENUFAR CLUB – „Zając kontra kurczak”