Wrzesień

Treści programowe:

Ja

Informacje o sobie

  • podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów
  • podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, pojazdu itp.

Emocje, radzenie sobie z nimi

  • nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.)
  • wyrażanie emocji w naturalnych sytuacjach, np.: rozstawania się z rodzicami, przegranej w grze itp.;

Rozwój fizyczny

Nasze ciało

  • rysowanie swojej postaci
  • nazywanie części ciała
  • porównywanie swojego wyglądu z wyglądem kolegów i koleżanek

Higiena ciała i otoczenia

  • częste przebywanie na świeżym powietrzu we wszystkich porach roku
  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • przyjmowanie poprawnej postawy podczas wykonywania różnych czynności
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: bieżnych, orientacyjno-porządkowych, ze śpiewem

Procesy poznawcze

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie osób po głosie

Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu
  • różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela lub kolegów

Słownictwo

  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne

 Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
  • nauka krótkich piosenek (forma AB)

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • tanecznych
  • przy akompaniamencie instrumentu,
  • integracyjnych

Tydzień I – To jestem ja

  1. Oto ja
  2. Podobny do mamy, podobny do taty
  3. Wspomnienia z wakacji
  4. Moje ciał, moje zmysły
  5. Moje emocje

Tydzień II – Moja grupa

  1. Moja sala
  2. Lewa, prawa
  3. Dziękuje, proszę, przepraszam
  4. Kodeks przedszkolaka
  5. Zasady przedszkolaka

Tydzień III – Moja droga do przedszkola

  1. Na skrzyżowaniu
  2. Wszędzie są koła
  3. Ruch uliczny
  4. Znaki drogowe
  5. Przejście dla pieszych

Tydzień IV

  1. W parku
  2. Jesienna wyprawa
  3. Idzie jesień poprzez świat
  4. Liczymy grzyby
  5. Gdzie jesteś, jesieni?