Wrzesień

Treści programowe:

Ja

Informacje o sobie

  • podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów
  • podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, pojazdu itp.

Emocje, radzenie sobie z nimi

  • nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.)
  • wyrażanie emocji w naturalnych sytuacjach, np.: rozstawania się z rodzicami, przegranej w grze itp.;

Rozwój fizyczny

Nasze ciało

  • rysowanie swojej postaci
  • nazywanie części ciała
  • porównywanie swojego wyglądu z wyglądem kolegów i koleżanek

Higiena ciała i otoczenia

  • częste przebywanie na świeżym powietrzu we wszystkich porach roku
  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • przyjmowanie poprawnej postawy podczas wykonywania różnych czynności
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: bieżnych, orientacyjno-porządkowych, ze śpiewem

Procesy poznawcze

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie osób po głosie

Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu
  • różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna)

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela lub kolegów

Słownictwo

  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne

 Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
  • nauka krótkich piosenek (forma AB)

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • tanecznych
  • przy akompaniamencie instrumentu,
  • integracyjnych

Tydzień I – To jestem ja

  1. Oto ja
  2. Podobny do mamy, podobny do taty
  3. Wspomnienia z wakacji
  4. Moje ciał, moje zmysły
  5. Moje emocje

Tydzień II – Moja grupa

  1. Moja sala
  2. Lewa, prawa
  3. Dziękuje, proszę, przepraszam
  4. Kodeks przedszkolaka
  5. Zasady przedszkolaka

Tydzień III – Moja droga do przedszkola

  1. Na skrzyżowaniu
  2. Wszędzie są koła
  3. Ruch uliczny
  4. Znaki drogowe
  5. Przejście dla pieszych

Tydzień IV

  1. W parku
  2. Jesienna wyprawa
  3. Idzie jesień poprzez świat
  4. Liczymy grzyby
  5. Gdzie jesteś, jesieni?

Spotkanie z Policjantem

Spotkanie z dzielnymi strażakami

Październik – treści programowe

Tydzień I

Idzie jesień …przez ogród i sad

  1. Rozpoznajemy owoce
  2. Dzień z kwadratami
  3. Liczymy owoce
  4. Idą, idą witaminki
  5. Skarby ze spiżarni

Tydzień II

Idzie jesień… do zwierząt

  1. Beztroska wiewióreczka
  2. Spiżarnia wiewiórki
  3. Pan jeż
  4. Leśne głosy i odgłosy
  5. Kto odlatuje, kto zostaje?

Tydzień III

Co z czego otrzymujemy

  1. Piasek i glina
  2. Z czego otrzymujemy chleb?
  3. Biały serek
  4. Skąd mamy wełnę?
  5. Drewniany papier

Tydzień IV

Idzie jesień z deszczem

  1. Kap, kap, kap
  2. Prostokąt parzy
  3. Tęczowy parasol
  4. Jak powstają chmury, deszcz
  5. Co się dzieje z kropelką deszczu

Warsztaty dla dzieci – egzotyczne zwierzęta

LISTOPAD

Z wizytą na straganie

Treści programowe – listopad

Tydzień I

Moja rodzina

  1. Mama i tata
  2. Cztery kwiaty dla mamy
  3.  Moja mama
  4. Jaka jest mama? Jaki jest tata?
  5. Wywiad z babcią i dziadkiem

Tydzień II

Mój dom

  1. Domy i domki
  2. Rodzinna szafa Olka i Ady
  3. Namaluję wielki dom
  4. Moje domowe zwierzątka
  5. Elektryczny sen Ady

Tydzień III

Moje prawa i obowiązki

  1. Mam prawa i obowiązki
  2. Poznajemy trójkąt
  3. Impresja plastyczna na temat praw
  4. Wokół praw dziecka
  5. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

Tydzień IV

Moje zdrowie i bezpieczeństwo

  1. Piramida zdrowia
  2. Dbamy o czystość
  3. Uśmiechnij się do sera
  4. Kiedy idziemy do lekarza?
  5. Zębowa przygoda

Treści listopadowe – Grudzień

Tydzień I

Jak wyglądał lat przed milionami lat?

  1. Wegetozaur
  2. Liczymy dinozaury
  3. Dinozaur w szafie
  4. Węglowa rodzina
  5. Odwiedził nas Mikołaj

Tydzień II

Idzie zima ze śniegiem

  1. To już zima
  2. Dni tygodnia
  3. Zimowy krajobraz
  4. Jaki jest śnieg?
  5. Bezpieczne zabawy na śniegu

Tydzień III

  1. Choinka zielona
  2. Symbole Świąt Bożego Narodzenia
  3. Zimowe święta
  4. Wigilijny dzień
  5. Świąteczne życzenia