Ubezpieczenie

Drodzy Rodzice!

Proszę o zgłaszanie u wychowawcy dzieci, które zostały ubezpieczone.

WRZESIEŃ 2020

TEMATY KOMPLEKSOWE

I.W przedszkolu

  1. Poznajemy przyjaźń
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Klocki, misie, piłki na matematyczne wysiłki
  4. Piłką gramy i o piłce śpiewamy
  5. Nasze znaczki

II. Nasze przedszkole

  1. Rozmawiamy o przyjaźni
  2. Poznajemy przedszkolne pomieszczenia
  3. Kto pracuje w przedszkolu?
  4. W przedszkolu dobrze się bawię
  5. Urodzinowa tablica

III. Jesteśmy bezpiezcni

  1. Poznajemy odwagę
  2. Poznajemy zawód policjanta
  3. Wycieczka na skrzyżowanie
  4. Będę kierowcą
  5. Kolory sygnalizatora

IV. Pomocna dłoń

  1. Rozmawiamy o odwadze
  2. Jak dbać o bezpieczeństwo na drodze?
  3. Numer 112 znamy i go sami układamy
  4. Bezpieczne zabawy
  5. Będę strażakiem

Spotkanie z policjantem

Październik 2020

Tematy kompleksowe

I. Idzie jesień przez świat

  1. Poznajemy pracowitość
  2. Kolory jesieni
  3. Spacer wśród jesiennych drzew
  4. Jesienna muzyka
  5. Wesoły muchomorek

II. Jesienna przygoda

  1. Rozmawiamy o pracowitości
  2. Co zwierzęta robią jesienią?
  3. Zwierząt zapasy na zimowe czasy
  4. Dwa malutkie jerze
  5. Robimy jerza -kolczastego zwierza

III. Koszyk Pani jesieni

  1. Poznajemy uprzejmość
  2. Jesień w sadzie
  3. Jabłonie i grusze
  4. Pac, gruszka!
  5. Owocowe przysmaki

IV. Skarby jesieni

  1. Rozmawiamy o uprzejmości
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Warzywne układanki
  4. Ogórkowe smaki
  5. Warzywne grzechotki

Szukamy darów jesieni

Listopad 2020

Tematy kompleksowe

I. Nasza mała ojczyzna

  1. Poznajemy wolność
  2. Moja okolica
  3. Niski i wysoki
  4. Wysokie i niskie dźwięki
  5. Domowe sprzęty

II. Mój dom – Polska

  1. Rozmawiamy o wolności
  2. Warszawa – stolicą Polski
  3. Różne oblicza Polski
  4. Jestem Polakiem
  5. Symbole narodowe

III. Moje hobby

  1. Poznajemy kreatywność
  2. Nasi domowi ulubieńcy
  3. Dbamy o czworonożnych pupili
  4. Kocia muzyka
  5. Mam psa!

IV. Ulubione zajęcia

  1. Rozmawiamy o kreatywności
  2. Sposoby na jesienną nudę
  3. Matematyczne zabawy z rytmem
  4. Deszczowa muzyka małego smyka
  5. Znane i nieznane instrumenty

Zabawy na sali gimnastycznej

Odwiedziny Mikołaja – 6 grudnia 2020

Grudzień 2020

Tematy kompleksowe

I. Nadchodzi zima

  1. Poznajemy cierpliwość
  2. Po czum poznać zimę
  3. Świat w śniegowej pierzynie
  4. Zimowa rozgrzewka
  5. My się zimy nie boimy

II. Coraz zimniej

  1. Rozmawiamy o cierpliwości
  2. Kto u nas na zimę został
  3. Pomagamy ptakom zimą
  4. Przyjaciele wróbelka
  5. Pierzasty przyjaciel

III. Świąteczne przygotowania

  1. Poznajemy dobroczynność
  2. Nasze przygotowania do Świąt
  3. Świąteczna choinka
  4. W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja
  5. Kolorowe światełka

IV. Wesołych Świąt

  1. Rozmawiamy o dobroczynności
  2. Święta w moim domu
  3. Długie i krótkie łańcuchy
  4. Czas magią przejęty, śpiewamy kolędy
  5. Świąteczne życzenia

Styczeń 2020

I. Płynie czas

  1. Poznajemy szacunek
  2. Rano, w południe wieczorem
  3. Dzień i noc na zmianę kroczą
  4. A ja rosnę i rosnę
  5. Cztery pory roku

II. Młodsi i starsi

  1. Rozmawiamy o szacunku
  2. Moja babcia i mój dziadek
  3. Serce dla babci i dziadka
  4. O swoim dziadziusiu zaśpiewaj dziś wnusiu!
  5. Prezenty dla babci i dziadka

Luty 2020

I. Siła przyrody

  1. Poznajemy przyjaźń
  2. Woda wokół nas
  3. Właściwości wody
  4. Maluję muzykę klasyczną – jestem duszą artystyczną
  5. Tajemnice powietrza

II. Cztery żywioły

  1. Rozmawiamy o odpowiedzialności
  2. Historia ognia
  3. Siła żywiołów
  4. Oblicza czterech żywiołów
  5. Zabawy w piasku, glinie i ziemi

III. Wielka wyprawa

  1. Poznajemy oszczędność
  2. Co jeździ, co lata?
  3. Wyruszamy w podróż
  4. Statki płyną w dal
  5. Lecimy samolotem

IV. Nasze podróże

  1. Rozmawiamy o oszczędzaniu
  2. Egzotyczne owoce
  3. Zwierzęta świata
  4. Afrykańskie rytmy
  5. Mamy uśmiechnięte miny, bo zrobimy dziś pingwiny

Marzec 2020

I. Mali odkrywcy

  1. Poznajemy dociekliwość
  2. Nasze zmysły
  3. Tajemnice naszego ciała
  4. Wyginam swoje ciało
  5. Dzisiaj będą nowe czart, zrobię sobie okulary

II. Tajemnice świata

  1. Rozmawiamy o dociekliwości
  2. Poznajemy kosmos
  3. Gwiazdozbiory
  4. Ufoludki
  5. Rakietą do gwiazd

III. Nadchodzi wiosna

  1. Poznajemy szczerość
  2. Kiedy topnieją śniegi
  3. „W marcu jak w garncu”
  4. Taniec dla wiosny
  5. Suknia pani Wiosny

IV. Święta , święta, biją dzwony

  1. Poznajemy tradycję
  2. Przygotowania do świąt
  3. Kolorowe pisanki
  4. Wielkanocna piosenka
  5. Co znajdę pod skorupką?

Drodzy Rodzice!

Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy pracować zdalnie. Proszę o informacje, czy wszyscy mają dostęp do komputera i Internetu. Za pośrednictwem strony internetowej będę przekazywać tematy zajęć, zadania, ćwiczenia do wykonania przez dzieci w domu. W razie jakichkolwiek problemów lub pytań służę pomocą.

Pozdrawiam serdecznie.

Temat kompleksowy: Święta, święta, biją dzwony

Temat dnia: Poznajemy tradycję – 29.03

  • ,,Spacer z pisanką” – ćwiczenia równowagi. Dzieci maszerują, wysoko unosząc kolana. Na umówiony sygnał, dzieci stają na jednej nodze, kładąc sobie woreczek – pisankę na kolanie drugiej nogi (uniesionej w górę). Na zmianę ćwiczą chód i stanie jednonóż na prawej i lewej nodze. Maszerując, dzieci trzymają woreczek – pisankę na głowie.
  • ,, Brzuszek w górę, brzuszek w dół” – zabawa uspakajająca. Dzieci leżą z woreczkami na brzuchu. Podczas wdechu nosem – woreczki się unoszą, podczas wydechu – woreczek opada
  • Rymowanka ,, Jajko” – Zwykłe jajo krąży w kole i narzeka na swa dolę. Chce na świecie być pisanką, kolorową nakrapianą. Gdy dostaniesz jajo ty, narysuj na nim kropki trzy!
  • Praca z KP2.21 – ćwiczenia motoryki małej, zdobywanie wiadomości na temat tradycji związanych z Wielkanocą
  • Piosenka https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Temat dnia: Przygotowania do świąt - 30.03
  • Kotki czy kot ? – zabawa tematyczna. Rodzic pokazuje dziecku kota maskotkę i gałązkę bazi. Dzieci podają nazwy tych przedmiotów i opisują ich wygląd, zwracając szczególną uwagę, na podobieństwa między kotem a kotkami bazi.
  • Wiersz Kolorowe bazie – W wielkanocny dzień do domu przyszły białe bazie w gości, by pisankom po kryjomu kolorów zazdrościć. Bo ich nie pomalowano, nikt o baziach nie pamiętał, choć też chciały na Wielkanoc przywdziać strój od święta. Nie chcą się już dłużej bielić, chcą w zieleni żyć, w purpurze! Czyż są gorsze aniżeli zwykłe jajo kurze? Aż z lusterka przyfrunęła malusieńka, śmieszna tęcza. Zaraz wzięła się do dzieła, by je poupiększać! Ubarwiła każdą buźkę mała tęcza uśmiechnięta! I dopiero wtedy właśnie zaczęły się święta.
  • Rozmowa na temat wiersza: Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu? Po co przyszły bazie? Czy bazie mogą chodzić? Komu zazdrościły? Kto pomalował bazie? Jakie stały się bazie? Czy historia przedstawiona w wierszu mogła zdarzyć naprawdę?
  • Bazie – praca plastyczna – dzieci rysują na kolorowym kartonie trzy grube brązowe kreski – są to gałązki. Następnie drą fragment czarno – białej gazety na małe kawałki – będą to bazie kotki. Dzieci naklejają „kotki” na narysowanych gałązkach.
  • Segregujemy pisanki – zabawa klasyfikacyjna – dzieci segregują wycięte wcześniej sylwety pisanek ze względu na kolor
  • Liczymy jajka- przeliczanie jajek od 1-6.
  • Praca KP2.22 – ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia twórcze, rysowanie pośladzie baranka, jajek, kolorowanie jajek

Temat dnia: Co znajdę pod skorupką? – 31.03

  • Kalkujemy pisanki – ćwiczenia grafomotoryczne, kalkowanie przez papier śniadaniowy. Proszę o wydrukowanie dowolnej kolorowanki, na której widnieją duże jaja z prostymi wzorami. Dzieci nakrywają kolorowanki papierem śniadaniowym ( można spiąć kolorowankę spinaczem lub klipsem biurowym, tak aby się nie przesuwały) i ołówkiem odrysowują na nich pisankę.
  • O jajkach słów kilka – rozmawiamy z dziećmi na temat wielkości i wyglądu jaj znoszonych przez różne ptaki ( przepiórka znosi małe nakrapiane jajka, kura, kaczka, gęś – większe jajka, struś – największe). Można pokazać dzieciom w Internecie ilustracje przedstawiające jaja oraz ptaki, które je składają.
  • Co znajdę pod skorupką? – zabawa badawcza – przygotowujemy dwa jajka kurze – jedno zwykłe, świeże , drugie ugotowane na twardo. Pytamy dzieci, czy wiedzą, co kryje się pod skorupką. Rozbijamy na talerzu jedno jajko oraz kroimy na pół jajko ugotowane i wskazujemy białko oraz żółtko.

Temat dnia: Wielkanocne tradycje – 1.04, 2.04

  • Tradycje Wielkanocne – film edukacyjnyhttps://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
  • Rozmowa z dziećmi na temat tradycji Wielkanocnych na podstawie przedstawionego filmu
  • Siejemy rzeżuszkę – ćwiczenia praktyczne . Najpierw dzieci wyklejają kawałkami kolorowej bibuły zewnętrzne ścianki pojemnika po twarożku. Następnie wkładają do środka watę, wsypują ziarenka rzeżuchy i podlewają wodą.
  • Wielkanocne zagadki – rozwiązywanie zagadek wielkanocnych. Położyły go obok rzeżuchy w wielkanocnym koszyku maluchy. Dołożyć pięć pisanek: ,,Niech się cieszy nasz…. (BARANEK). Słodkim lukrem jest polana, na Wielkanoc jest podana (BABKA WIELKANOCNA). W nim baranek i pisanki , wielkanocne niespodzianki. W nim też kurczak się ukrywa, jak ten koszyk się nazywa?(KOSZYCZEK WIELKANOCNY)

KWIECIEŃ 2020

Tematy kompleksowe:

Z kulturą za pan brat

  1. Poznajemy wiarę we własne siły
  2. W świeci filmu
  3. W teatrze
  4. Balet i opera nasze serca na teatr otwiera
  5. Zabawa w teatr

Jestem kulturalny

  1. Rozmawiamy o wierze we własne siły
  2. Co to są dobre maniery?
  3. Klub przyjaciół przyrody
  4. Grzeczne słówka
  5. Medal za dobre maniery

Książka mój przyjaciel

  1. Poznajemy mądrość
  2. Co wiemy o książkach?
  3. Biblioteka – dom książki
  4. Książki z nutami
  5. Sensoryczne książeczki

Bajki, baśnie, legendy

  1. Rozmawiamy o mądrości
  2. Moja ulubiona bajka
  3. W księgarni
  4. Co tworzy nastrój opowieści?
  5. Moja książka

Temat kompleksowy: Z kulturą za pan brat

Tematy dnia: Poznajemy wiarę we własne siły; W świecie filmu- 6-7.04.21

  • Ćwiczenia poranne: dowolne ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
  • Legenda o smoku wawelskim https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg
  • Praca z KP2.35 – ćwiczenia motoryki małej, rozmowa o emocjach. Dzieci określają emocje , jakie mogą odczuwać osoby biorące udział w przedstawieniu. Wycinają z bibuły kurtynę i przyklejają ją w wyznaczonym miejscu na ilustracji.
  • Rozmowa kierowana z dziećmi Co to jest film?
  • ,,Filemon i Bonifacy” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat, oglądanie odcinka filmu animowanego opowiadającego o przygodach tytułowych bohaterów

Tu są uszka, tam ogonek.

Proszę: oto Filemonek.

Prawie cały jak śnieg biały.

Taki śliczny kotek mały..

Dzieci lubią tego kotka.

Chce go głaskać, kto go spotka.

            Jest tam jeszcze Bonifacy.

            Czuje się jak w kociej pracy.

Filemona wciąż pilnuje,

bo ten cały czas figluje.

            Bonifacy ma futerko

            całe czarne, lśniące, gładkie.

            Lubi mleczko, lubi mięsko

            tak, jak dzieci czekoladkę.

Odwiedź kiedyś koty oba.

Każdy z nich Ci łapkę poda.

Chyba, że będzie zmęczony.

Wybacz mu, miał trudny dzionek.

Autor: Urszula Machcińska

Tematy dnia : W teatrze, Balet i opera nasze serce na umysł otwiera – 8- 9.04.21

  • Teatralna maska – lepienie z masy solnej. Przedstawiamy dzieciom różne proste kształty masek teatralnych. Dzieci z masy solnej tworzą dowolne maski teatralne na tekturze.
  • Ćwiczenia gimnastyczne: https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0 Prezentacja dla dzieci Co to jest teatr? – https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY
  • Praca z KP 2.26 – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladzie masek. Kolorowanie drugiej połowy maski tak, aby wyglądała jak pierwsza.
  • Robimy kukiełki – praca plastyczno – techniczna. Z drewnianych łyżek robimy kukiełki. Dzieci ozdabiają łyżki w dowolny sposób, doklejając im oczy, rysując buzię mazakami. Z bibuły lub włóczki mogą zrobić włosy.
  • Kto może zagrać w teatrze? Czyli rodzaje teatru – są różne rodzaje teatru: Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w różne stroje , czasami dziwne i śmieszne; Teatr lalek – w nim grają różne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im swojego głosu i najczęściej są schowani); Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień , który tworzy schowany za zasłoną aktor: Teatr tańca – (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią ani słowa, a swoje historie opowiadają tańcem; Opera- tu aktorami są śpiewacy.
  • Grozik – słuchanie piosenki, nauka tekstu https://www.youtube.com/watch?v=KPRdmkxAARU

Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele
Nazbierało niewiele, niewiele, hej!
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.
Oj ty, ty, oj, ty, ty
Za koszyczek zapłać mi.


Tematy kompleksowy: Jestem kulturalny

Tematy dnia: Rozmawiamy o wierze we własne siły; Co to są dobre maniery? – 12.04 – 13.04

  • układ taneczny https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo
  • „O żabce , która uwierzyła w siebie” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat wiary we własne możliwości

Niedaleko stąd istnieje bardzo kolorowa łąka, na której codziennie w letnie wieczory odbywa się nad stawem niezwykły spektakl. Pokaz ten nosi nazwę „Taniec muzyki i światła”. Występują w nim piosenkarze o wyjątkowych głosach, do których należą najlepsze żabie śpiewaczki , a w rytm muzyki nad tonią wody pięknie prezentują swój taniec najwybitniejsze świetliki. Niedaleko stąd istnieje bardzo kolorowa łąka, na której codziennie w letnie wieczory odbywa się nad stawem niezwykły spektakl. Przygrywa im niesamowita orkiestra świerszczy. Jest ślicznie, nastrojowo, wprost wzruszająco. Dlatego też na te widowiska przychodzą, przylatują czy przypełzają nie tylko mieszkańcy tej łąki, ale i pobliskich lasów, pól czy zagajników.

– Jak cudownie! Czyż nie jest to wspaniałe przedstawienie?! – rzekła żaba Honoratka do żabiej koleżanki Rechotki i żabiego kolegi Lucka.

– Tak, masz rację, jestem oczarowana! Dziękuję, że mnie zaprosiłaś i tutaj przyprowadziłaś – odpowiedziała Rechotka, która nie mogła oderwać oczu od pokazu.

– Rechotko, zamknij buzię, bo otworzyłaś ją tak szeroko, że zaraz mucha ci wpadnie! – śmiał się Lucek.

– A daj jej spokój! Niech ogląda! – wtrąciła Honoratka i dodała: – A poza tym… niech jej mucha wpadnie, przynajmniej zje kolację! Po tym niesamowitym spektaklu żaba Rechotka była tak niezwykle oczarowana i podekscytowana, że nie mogła usnąć w swoim łóżku pod liściem paproci. Marzyła o tym, by kiedyś zaśpiewać na takim festiwalu. Wtem posmutniała. Wiedziała bowiem, że nie ma wystarczającego talentu. I w tym momencie coś błysło nad jej głową, niczym jakaś spadająca gwiazda z nieba. Rechotka podniosła w gorę oczy. Oj, w żadnym wypadku nie była to spadająca gwiazda.

– Hej, smutasie! Jestem Elfik Dobra Rada. I jestem tu po to, żeby dać ci dobrą radę! Dlaczego się smucisz? – zapytał wesoło przybysz. Rechotka opowiedziała mu o tym, jak bardzo chciałaby wystąpić kiedyś w spektaklu „Tańca muzyki i światła” i jak wielkie ma marzenie, żeby zaśpiewać nad stawem obok najznakomitszych żabich śpiewaczek.

– Nie trać wiary! Uwierz w siebie i spróbuj! Miej wielkie marzenia, one są do spełnienia! –udzielił porady przybysz.

– Masz rację, Elfiku. Muszę uwierzyć w siebie. Dziękuję ci za dobrą radę!

– Nie ma za co! Pamiętaj. Uwierz w siebie, a wówczas wszystko stanie się możliwe! Pa! – To mówiąc, Elfik zniknął, pozostawiając za sobą jeszcze przez moment świetlisty błysk na ciemnym niebie. Rechotka ucieszyła się i postanowiła uwierzyć we własne możliwości. Przecież gdy była jeszcze małą żabką, to wszyscy chwalili jej delikatny, ale dźwięczny głos. Następnego dnia żaba udała się do nauczycielki muzyki z prośbą o darmowe lekcje śpiewu. Pani Ela była już starszą ropuchą i nie bardzo miała siłę, aby uczyć kogokolwiek śpiewania. Gdy jednak Rechotka opowiedziała jej o swoim wielkim marzeniu, ta w końcu zgodziła się udzielić swojej byłej uczennicy darmowych porad. To był trudny i pracowity rok dla Rechotki. Codziennie z mozołem ćwiczyła śpiew, bo wierzyła, że kiedyś uda jej się wziąć udział w spektaklu „Tańca muzyki i światła”. W końcu nadszedł dzień, kiedy żabka była w pełni przygotowana, aby stać się wybitną śpiewaczką. Pozostało już tylko jedno – zgłosić się na casting do „Studia Artysty”, gdzie co roku, wczesną wiosną wybierano nowych muzyków, śpiewaków i tancerzy do udziału w letnim spektaklu. Żabka była niesamowicie podekscytowana. Gdy nadeszła jej kolej, aby zaprezentować przed srogą komisją umiejętności, zaczęła się bać. W mig jednak przypomniała sobie słowa Elfika i odzyskała wiarę we własne siły, za którą powróciła pewność siebie. Zaczęła śpiewać. Jej głos był tak dźwięczny, melodyjny i lekki, że cała komisja oniemiała z zachwytu. Rechotka bezkonkurencyjnie dostała się do chórku żabich śpiewaczek, tym samym spełniając swoje największe marzenie. Rozpoczęły się dwa miesiące wielkich przygotowywań do pokazu. Gdy festiwal „Tańca muzyki i światła” znowu powrócił, Rechotka, przejęta, ale dumna z siebie, zaśpiewała z innymi żabami najpiękniej, jak umiała. Oczywiście na spektaklu w pierwszym rzędzie na widowni zasiedli przyjaciele żabki – Lucek i Honoratka. Po zakończonym festiwalu rozległy się ogromne brawa, a na niebie błysło coś niesamowicie jasno, niczym spadająca gwiazda. Tak, to był Elfik Dobra Rada. Przyglądał się z wysoka małej żabce, która miała wielkie marzenia i jeszcze większą wiarę w to, że jest w stanie je spełnić.

  • Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:

Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?

W jakim miejscu działa się akcja utworu?

Co odbywało się na łące? O czym marzyła Rechotka?

Kto pocieszył Rechotkę? Jakiej rady udzielił żabce Elfik? W jaki sposób Rechotka przygotowywała się do wzięcia udziału w spektaklu?

Jak myślicie, czy Rechotka wystąpiłaby w spektaklu „Tańca, muzyki i światła”, gdyby nie uwierzyła w siebie?

  • „Żabki i kałuże” – zabawa ruchowa z elementem skocznym. Dzieci-żaby skaczą po podłodze, naśladując żabki. Na klaśnięcie rodzica w ręce wskakują do pobliskich kałuż – rozłożonych na podłodze niebieskich szarf (lub rozłożonych skakanek), każda żabka do jednej. Podwójne klaśnięcie jest zaproszeniem do dalszego skakania.
  • „Żabka” – praca plastyczna, malowanie farbami. Pomalujcie farbami sylwetę żaby
  • .Ćwiczenia oddechowe – Wąchanie kwiatuszka. Dziecko naśladuje trzymanie kwiatuszka w ręce i wąchanie go – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.
  • Praca z KP2.28 – ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia spostrzegawczości. W pierwszym poleceniu dzieci łączą klucze z odpowiednimi kształtami wyciętymi w kartce. W drugim poleceniu rysują oburącz serce i kolorują je na swój ulubiony kolor.
  • Maniery przy stole – rozmowa kierowana. Rodzice pytają dzieci jak należy zachować się podczas posiłku. Np. Czy można przy posiłku wstawać i siadać , kręcić się? Czy można przy stole grać na tablecie? Czy można przy stole rozrzucać jedzenie? Czy można jeść np. surówkę ręką? Jakich słów używamy, zanim rozpoczniemy jedzenie? Jakich słów używamy, gdy skończymy jedzenie? Itp.

Praca wykonana przez Gabrysię

Prace wykonane przez Antka i Kamila

Temat dnia: Klub Przyjaciół Przyrody 14.04

  • Zaczynamy od zabawy z muzyką
  • „Co to jest przyroda?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem ilustracji. Rodzic  pokazuje dziecku  ilustracje przedstawiające krajobraz niezmieniony przez człowieka, Dzieci opisują ilustracje, wymieniając ich elementy. Po omówieniu obrazków rodzic mówi, że to wszystko, co opisywały, nazywamy przyrodą. Jeżeli  rodzic  dysponuje czasem, może przygotować plakat, w którego centralnym miejscu jest wpisane w sercu słowo przyroda – obok niego  rodzic rysuje wszystkie elementy przyrody wymieniane przez dzieci (góry, drzewa, kwiaty, zwierzęta, woda, kamienie itp.).
  • Bajka edukacyjna – proekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
  • „Pojemniki” – słuchanie wiersza Agnieszka Frączek, rozmowa na temat segregacji śmieci.

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!

Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…

Co to takiego? Szklane butelki,

stłuczony spodek i słoik wielki.

Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,

aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…

Co się ukryło w tym pojemniku?

Tubki i kubki, tuzin guzików,

stary abażur… wszystko z plastiku!

Trzeci pojemnik szumi, szeleści…

Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…

Karton po butach, notesik w kwiatki

 i zabazgrany blok bez okładki,

 sterta czasopism, stosik folderów,

 bilet do kina… wszystko z papieru!

Trzy pojemniki w kolorach tęczy –

 każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…

 O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,

 może coś uda mi się podsłuchać…

Brzy… Trzrzrz… Szyyy Już wiem!

 Mówią: „N I E Ł A D N I E wyrzucać śmieci tak jak popadnie!

Trzeba je najpierw posegregować. Wtedy nam będą lepiej smakować.”

  • Rodzic rozmawia  z dzieckiem, zadaje pytania do wysłuchanego utworu:

O czym opowiada autorka wiersza?

 Co to są śmieci?

 Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu?

 Co wrzucamy do żółtego pojemnika?

Co wrzucamy do zielonego pojemnika?

Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika?

 Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?

  • „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie klasyfikacyjne.
  • Rodzic pokazuje dziecku trzy sylwety dużych koszy (żółty, zielony, niebieski)” Z dostępnych w domu materiałów tworzy śmieci. Dziecko wybiera jeden „śmieć”, podają nazwę tworzywa, z jakiego jest zrobiony, i umieszcza go w odpowiednim koszu

Prace Wojtka


Temat dnia: Grzeczne słówka – 15.04

  • Grzeczne słówka” – wprowadzenie piosenki.
  • Grzeczne słówka” – słuchanie piosenki i rozmowa na jej temat.

Rodzic. pyta: O czym jest piosenka?

Kto ma używać grzecznych słów? Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?

Grzeczne słówka

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Dziękuję, przepraszam i proszę,

trzy słówka, za małe trzy grosze.

I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna

znają te słówka na pewno.

Ref.: Trzy słowka, za małe trzy grosze:

dziękuję, przepraszam i proszę.

To przecież niewiele kosztuje,

gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.

Korona ci z głowy nie spadnie na pewno,

nawet gdy jesteś krolewną.

Ref.: Trzy słowka, za małe trzy grosze:

dziękuję, przepraszam i proszę.

Dziękuję…

Przepraszam…

Proszę„

  • Czujne ucho” – zabawa słuchowa przy piosence.

Rodzic włącza ponownie piosenkę. Dzieci siedzą ,ich zadaniem jest klasnąć w dłonie za każdym razem, gdy usłyszą jedno z „grzecznych słówek”. Następnie dzieci wstają, a rodzic prezentuje raz jeszcze piosenkę – dzieci muszą tupnąć, gdy usłyszą jedno z „grzecznych słówek”.

  • „Układamy zagadki” –rozwijanie logicznego myślenia. Dziecko losuje z woreczka dowolną zabawkę (nie pokazuje jej ) i układa o niej zagadkę rozpoczynającą się od słów: To jest… Zadaniem rodzica jest jak najdłużej „ nie zgadnąć „tak aby dziecko podało jak najwięcej szczegółów.

Temat dnia: Medal za dobre maniery – 16.04

  1. Zabawa muzyczno- ruchowa dla dzieci i rodziców
  • Leśny BON TON (fragment) Agnieszka Frączek

Kulturalne zachowanie to rzecz ważna niesłychanie.
I nie tylko na przyjęciach u hrabiego czy wręcz księcia
lub na imieninach cioci.
W lesie też nie wolno psocić! (…)
Aby lasu nie rozgniewać, nie należy się naśmiewać
z piegowatych muchomorów ani z innych leśnych stworów
– warto cenić ich urodę i podziwiać leśną modę!

Bowiem gdy się przyjdzie w gości,
nigdy dosyć uprzejmości.
A las też jest czyimś domem.
Więc zachowuj się z fasonem!

Rodzic rozmawia z dzieckiem, zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O czym jest wiersz?
Gdzie trzeba się kulturalnie zachowywać?
Dlaczego trzeba się kulturalnie zachowywać w lesie?
Czyim domem jest las?

  • Czy znasz dobre maniery?” – quiz dydaktyczny, podsumowanie zdobytych wiadomości.
    Rodzic zadaje dziecku pytania:
    Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni?
    Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy?
    Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś podajemy?
    Czy wolno w lesie krzyczeć?
    Czy wolno rozmawiać w teatrze?
    Czy wolno bekać przy stole?
    Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie, szeleścić papierkami w kinie itp.
    Na koniec zabawy rodzic gratuluje dziecku tak wspaniałej znajomości dobrych zasad i proponuje zrobienie medalu.
  • Medal za dobre maniery” – praca plastyczno-techniczna.

Dzieci dostają papierowe talerze i żółte, papierowe koła (mniejsze od talerzyków). Dzieci przyklejają koło na talerzyk. Na żółtym tle rysują kredką pastelową lub mazakiem oczy i uśmiech. Na białym brzegu talerzyka naklejają ziarna kawy, makaron, małe pompony. Na dole talerzyka przyklejają kilka krótkich pasków kolorowej bibuły. Po skończeniu medalu rodzic robi dziurkę w talerzyku, a dziecko przewleka wąską wstążkę.

Praca Antosia