Rok szkolny 2024/2025
Logopeda mgr Agnieszka Stankowska – prowadzi zajęcia logopedyczne z dziećmi 4 – letnimi.
Logopeda mgr Dorota Graczyk – prowadzi zajęcia logopedyczne z dziećmi 5, 6- letnimi.
Rozkład zajęć logopedycznych D. Graczyk
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
7:30- 13:30 | 7:30- 14:00 | 7:30- 13:30 | 7:30- 13:30 | 7:30 – 13:30 |
Konsultacje dla rodziców odbywają się we wtorek od godziny 12:30 do 13:00 i w czwartek od godziny 12:30 do 13:00.
Rozkład zajęć logopedycznych A. Stankowska
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
07:30- 14:00 | – | 7:30- 12:00 | – | – |
Konsultacje dla rodziców odbywają się w poniedziałek od 14:00 – 14:30.
Informacje dla rodziców:
- We wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne. Celem jest ocena stanu mowy dzieci z grup 4, 5 i 6- letnich. Wykorzystujemy kwestionariusz obrazkowy, oceniamy artykulacje poszczególnych głosek. Sprawdzamy budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego (języka, warg, podniebienia). Oceniamy zgryz, sposób oddychania, słuch fizyczny i fonematyczny.
- Po badaniach przesiewowych dzieci potrzebujące wsparcia logopedycznego kwalifikujemy do terapii logopedycznej.
- Poniżej przedstawiamy ,,kamienie milowe” w rozwoju mowy dzieci w danym wieku:
- Dla grup 5 letnich realizowany będzie program profilaktyczno- logopedyczny ,,Oddycham nosem cały rok”. W listopadzie zapraszam Państwa na warsztaty logopedyczne, na których zostaną omówione długotrwałe konsekwencje oddychania ustami. Dzieci uczestniczyć będą w profilaktycznych zajęciach grupowych, raz w miesiącu. Zaczynamy od października 🙂
Cele programu dla dzieci:
- Będzie miało większą świadomość prawidłowego sposobu oddychania
- Będzie rozumiało znaczenie oddechu dla zdrowia i życia,
- Chętnie uczestniczy w zajęciach z grupą
- Usprawni aparat artykulacyjny w tym mięśnie warg i języka
- Wzbogaci swoją wiedze na temat własnego ciała
- Będzie świadome swojego oddechu
- Pozna i będzie umiało stosować różne zabawy i ćwiczenia oddechowe
Klasyfikacja głosek polskich
Przedstawiam Państwu podział artykulacyjny spółgłosek oparty na następujących kryteriach:
- Stopień zbliżenia narządów mowy (sposób artykulacji)
- Główne miejsce artykulacji
- Układ wiązadeł głosowych
- Położenie środkowej części języka w płaszczyźnie pionowej
- Położenie podniebienia miękkiego.
Omówię podział spółgłosek ze względu na główne miejsce artykulacji, ponieważ ta klasyfikacja została użyta w diagnozie logopedycznej.
- Wargowe (p, b, m, w, f,)
- Przedniojęzykowo – zębowe (s, z, c, dz, t, d, n)
- Przedniojęzykowo- dziąsłowe (sz, ż, cz, dż, r, l)
- Środkowojęzykowe (ś, ź, ć, dź, ń)
- Tylnojęzykowe (k, g, h)
Zestaw ćwiczeń narządów mowy przygotowujących do wywołanie głosek wargowych (p,b) :
- zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki
- dmuchanie na wiatraczki, chorągiewki naprzemiennie: krótko i długo
- nadmuchiwanie balonów
- robienie baniek mydlanych
- rozdmuchiwanie chrupek, kawałków styropianu
- dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową osby ćwiczącej
- dmuchanie na papierowe okręciki-, pływające w misce z wodą- zabawa bitwa morska
- dmuchanie na piłeczkę pingpongową po wyznaczonej trasie- zabawa wyścigi samochodowe
- naprzemienne dmuchanie piłeczki do osoby z przeciwległej strony stołu – zabawa mecz piłkarski
- energiczne uderzanie wargami o siebie
Zestaw ćwiczeń narządów mowy przygotowujących do wywołanie głosek wargowych (m) :
- mruczenie przy zamkniętych wargach
- nucenie popularnych melodii
- delikatne otwieranie i zamykanie ust
- energiczne uderzanie wargami o siebie – zabawa bezzębny miś
Wykorzystano następującą literaturę :klasyfikacja głosek polskich J. Cieszyńskiej ,,Metody wywoływania głosek”, zestawy ćwiczeń narządów mowy: I. Michalak- Widera ,,Miłe uszom dźwięki” ora ilustrację z serwisu Printoteka.
Grupy dzieci 5 – letnich odwiedził niezwykły gość – słoń Izydor, który wraz z Panią Dorotą – logopedą przedszkolnym opowiedział dzieciom po co nam nos i jaka jest jego rola. Przedszkolaki dowiedziały się, że służy nie tylko do wąchania, ale także do prawidłowego oddychania! Dlaczego nasza buzia powinna być zamknięta, kiedy odpoczywa (kiedy nie jemy i nie mówimy). Dzieci miały okazje zobaczyć zdjęcia osób, które oddychają prawidłowym i nieprawidłowym torem, oraz zaobserwować różnicę. Dowiedziały się, że nieprawidłowy tor oddechowy powoduje:
Wraz ze słoniem dzieci uczyły się wierszyka o prawidłowym oddychaniu:
Nos mam jeden, dziurki dwie
Oddech biorę mocno w nie
I powietrze nim wypuszczam
nigdy tego nie odpuszczam!
Przedszkolaki otrzymały medale, które mają im przypominać o prawidłowym sposobie oddychania
Po prawidłowym wywołaniu głosek wargowych w izolacji (p, b, m) utrwalamy artykulację tych głosek w sylabach w następujących zestawieniach:
- pa, po pu, pe, py,
- apa, opo, upu, epe, ypy, ipy, apo, apu, ape, apy, opa, opu, ope, opy, upa, ypo, ype, upy
- ap, op, up, ep, ip, yp
- ba, bo, bu, be, by
- aba, obo, ubu, ebe, yby
- abo, abu, abe, aby, oba, obu, obe, oby, uba, ubo, ube, uby, eba, ebo, eby, yba, ybo, ybu, ybe
- ma, mo, mu, me, my
- ama, omo, umu, eme, ymy, amo, ame, amu, amy, oma, ome, omu, omy, uma, ome, umy, umo, ema, emo, emu, emy, yma, ymo, yme, ymu
- am, om, um, em, ym, im
Poniżej przedstawiam karty pracy utrwalające głoski wargowe w sylabach
Wypowiedz poprawnie dane sylaby i połącz ze sobą takie same
Wypowiedz poprawnie dane sylaby i połącz ze sobą takie same
Wypowiedz poprawnie dane sylaby i połącz ze sobą takie same
Wykorzystano następującą literaturę : Afazja – ćwiczenia językowe dla dzieci M. Błasiak- Tytuła, Z. Orłowska- Popek
Utrwalamy głoski p, b, m w wyrazach w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Podaje następujące przykłady:
- pan, paw, pająk, palec, pasek, palma – mapa, zapach, zapałka, aparat, koperta, kanapa – Filip, okap, sierp, chłop, słup, sklep
- basen, balon, bałwan, bocian, buty, buda – żaba, kubek, cebula, sobota, śruba, wróbel
- mak, masło, małpa, morze, most, motyl – dama, guma, zamek, komar, samolot, samochód – dom, dym, osiem, album, balsam, hełm
Po uzyskaniu prawidłowej wymowy głosek p, b, m w wyrazach, utrwalamy je w wyrażeniach i zdaniach.
Proponowane wyrażenia do ćwiczeń z głoskami p, b, m :
- miły pan, ładny paw, mały pająk, długi palec, długi pasek, zielona palma, stara mapa, ładny zapach, cienka zapałka, mowy aparat, jasna koperta, miękka kanapa, mądry Filip, lekki okap, stary sierp, ciekawy chłop, wysoki słup, nowy sklep
- nowy basen, wielki balon, mały bałwan, młody bocian, czarne buty, drewniana buda, zielona żaba, gorący kubek, ostra cebula, zimna sobota, lekka śruba, szary wróbel
- wysoki mak, dobre masło, ciekawa małpa, biała mąka, wielkie morze, wąski most, wysoka dama, owocowa guma, stary zamek, szary komar, szybki samolot, popsuty samochód, piętrowy dom, siwy dym, wielkie osiem, ciekawy album, dobry balsam, ciężki hełm
Proponuje utrwalenie głosek p, b, m w następujących zdaniach:
- Wujek woła pana. Jaś karmi pawia. Ola widziała pająka. Adaś złamał palec. Tata chowa pasek. Ela rysuje palmę. Asia niesie mapę. Róża ma zapach. Wojtek gasi zapałkę. Marysia wyjmuje aparat. Ciocia klei kopertę. Córka nakrywa kanapę. Drogą idzie Filip. W kuchni wisi okap. Dziadzio ma sierp. Na ławie siedzi chłop. Syn stawia słup. Tata otwiera sklep.
- Ola ogląda basen. Ewa niesie balon. Gosia maluje bałwana. Wysoko leci bocian. Tata chowa buty. As siedzi w budzie. W kałuży siedzi żaba. Kasia chowa kubek. Ewa koi cebule. Dzisiaj jest sobota. Wujek szuka śruby. Za oknem ćwierka wróbel.
- Ala sieje mak. Ula lubi masło. Ewa widziała małpę. Babcia kupiła mąkę, Iza uwielbia morze. Basia spaceruje po moście. Wujek wita damę. Kuba lubi gumę. Dziadzio widział zamek. Kasię ugryzł komar. Gosia siedzi w samolocie. ulicą jedzie samochód. Tata buduje dom. Wysoko leci dym, Kazio zjadł osiem cukierków. Łukasz ogląda album. Wojtek zakłada hełm.
Kolejne głoski wargowe to: f, w
Zestaw ćwiczeń narządów mowy przygotowujących do wywołanie głosek wargowych (w,f) :
- energiczne wyrzucanie wargi dolnej przytrzymywanej między zębami
- nagryzanie wargi dolnej zębami – zabawa w naśladowanie króliczka
- dmuchanie na brodę
- nakładanie górnej wargi na dolną
- dmuchanie na szyjkę butelki, aby powstał odgłos gwiżdżącego parostatku
- przyciskanie bokiem palca dolnej wargi i próby dmuchania na niego
Po prawidłowym wywołaniu głosek wargowych w izolacji (w, f) utrwalamy artykulację tych głosek w sylabach w następujących zestawieniach:
- fa, fo, fu , fe, fy, afa, ofo, ufu, efe, yfy, ify, ofo, afe, afu, afy, afo, afu, afe, ofy, ufa, ufo, ufe, yfy, efa, efo, efu, efy, ifa, ifo, ife, ifu, af, of, uf, ef, yf, if.
- wa, wo, we wu, wy, wi, awa, owo, ewe, uwu, ywy, awo, ewo, uwo, ywo, iwo, awe, iwe, ywe, uwe, owe
Poniżej przedstawiam karty pracy utrwalające głoski wargowe w sylabach:
Wypowiedz poprawnie dane sylaby i połącz ze sobą takie same
Utrwalamy głoski: w, f w wyrazach w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Podaje następujące przykłady:
- fala, fasola, fajka, farby, fabryka, falbanka, foka, fotel, fontanna, fortepian, Felek, futro – kafel, szafa, żyrafa, telefon, szufelka, kufer – kilof
- wata, wazon, wanna, walizka, węgiel, woda – kawa, owoce, sowa, mewa, piwonie, trawa
Po uzyskaniu prawidłowej wymowy głosek w, f w wyrazach, utrwalamy je w wyrażeniach i zdaniach.
Proponowane wyrażenia do ćwiczeń z głoskami w, f :
- duża fala, zielona fasola, popsuta fajka, olejne farby, zamknięta fabryka, brudna falbanka, pęknięty kafel, niska szafa, biegnąca żyrafa, sza telefon, brudna szufelka, modny kufer, mocny kilof
- smaczna wata, pusty wazon, ciężka wanna, mała walizka, tani węgiel, zimna woda, pyszna kawa, umyte owoce, mądra sowa, duża mewa, piękne piwonie mokra trawa
Proponuje utrwalenie głosek w, f w następujących zdaniach:
- Na morzu są fale. Mama gotuje fasolę. Dziadek pali fajkę. Maciek maluje farbami. Kamil idzie do fabryki. Ciocia prasuje falbankę. Basia myje kafel. Ciocia zamyka szafę. Pani karmi żyrafę. Na biurku stoi telefon. Ania szuka szufelki. Dziadzio ciągnie kufer. Górnik niesie kilof.
- Pani kupiła watę. Mama myje wazon. Tomek ma wannę. Kamil niesie walizkę. Dziadek pali węglem. Ciocia pije wodę. Babcia podaje kawę. Ela kupiła owoce. Na dębię siedzi sowa. Ala karmi mewy. Mama sadzi piwonie. Tata kosi trawę.
Wykorzystano następującą literaturę : Iwona Michalak- Widera ,,Miłe uszom dźwięki”, G. Krzysztoszek, M. Piszczek ,,Materiał wyrazowo- obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ”, Printoteka.